Mi az a NIKASIL?

A német Mahle által 1967-ben szabadalmazott felületi bevonat rendszer. A hengerfalra nikkelt galvanizálnak, amelybe kb. 4 mikrométeres szilícium-karbid (SiC) szemcséket ágyaznak. Az így kialakított réteg vastagsága kb. 0,2 mm, de kopásállósága felülmúlja a krómét, miközben a molibdénhez hasonlóan rugalmas, lepattogzásra, repedésre nem hajlamos. Krómozott, molibdénezett gyűrűkkel is szerelhető, így egészen nagy fordulatszámokon, nagy hőmérsékletek esetén is üzembiztos.

A bevonat készítés lépései

DSCF9465.JPG

1. Javítás okai

Főleg kétütemű motorok esetén gyakori a tűgörgő kosár, vagy dugattyú gyűrűk töréséből adódó sérülés. Négyütemű krosszmotorokban a szelepek leszakadása jelenti az elsődleges veszélyt. Többhengeres négyütemű erőforrások esetén a gyári bevonatok gyakran nem elég tartósak. Apró bemaradásaik az olajfogysztást növelik, de a dugattyú szorulás is gyakori. 

IMG_1467.jpAszalkós_Zolika Malossig.jpg

2. Bevonat eltávolítás

A sérült vagy kopott bevonatot vegyi úton lemaratják a hengerfalról. Ilyenkor láthatóvá válnak a nikasil réteg alatt megbúvó esetleges hibák. A maratás után a hengereket egy tisztító hónolásnak vetik alá.

69449392_2408673429381056_3506260104720678912_o_2.jpg

3. Furathegesztés

Ha szükséges a hengerfelület esetleges hiányait hegesztéssel javítják. Az alkalmazott hegesztőanyag azonos a hengeröntvény anyagával, így a hegesztett hengerek terhelhetősége, minősége megegyezik a sértetlen alkatrészekével.

60363174_2336369779944755_1323150218396434432_o_2.jpg

4. Fúrás

Hegesztés után a tökéletes henger alakot fúrással kell létrehozni. Ez a művelet durva felületet eredeményez, amelyet még nem lehet bevonattal ellátni.

MB V8 Nikasil Processing.jpg

7. Bevonat készítés

Az előkészítő műveletek után elektrokémiai úton hozzák léltre a bevonatot. A galvánfürdőben szilicium karbid (SiC) szemcséket lebegtetnek, amelyek a kiváló nikkel rétegbe ágyazódnak, létrehozva ezzel a szükséges keménységet és kiváló olajtároló képességet. A bevonat elkészítését hőkezelési eljárás követi.

hónolás.JPG

5. Előhónolás

A megfelelő felületi minőség elérése érdekében a hengereket hónolni kell. Ez után a művelet után a furatban már elkészíthetó a bevonat.

csm_Honen_NiKaSil_Zylinder_5b9e70c597.jpg

8. Méretre hónolás

Az elkészült nikasil réteget egy nagyoló és egy símító hónolási művelet követi. Ekkor állítják be a henger végső furatméretét, a felület érdességét. A hónolás során a SiC szemcsék egy része kifordul a helyéről, apró üregeket hagyva hátra. Ezekben raktározódik a kenőolaj, amely jó siklási tulajdonságokat eredményez. 

Motormulti Prehoning in aluminium3.jpg

6. Előhónolás után

A hónolási művelet után így néz ki a bevonat készítésre alkalmas felület. A tökéletes minőség elérése érdekében az érdességet, a körkörösséget és a hengerességet nagyon szűk határok között kell tartani.

DSCF5297_edited.jpg

9. Nyílások élletörése

Kétütemű motorok esetén létfontosságú, hogy a hónolási műveletek után kialakuló borotova éles nyílás peremek széleit a megfelelő mértékben tompítsák. Ennek hiányában a gyűrűk néhány másodperc működés után tönkremennének. Osztott kipufogónyílású motorok esetén a gátat is külön köszörülni kell. Négyütemű motorok hengereiben ilyen problémák nincsenek.

Minőség-ellenőrzés

Az elkészült hengereket minden esetben minőség-elenőrzésnek vetik alá. Így biztosítható, hogy minden javított alkatrész az eredetivel megegyező, vagy magasabb műszaki színvonalat képviseljen. Javítás után a henger azonnal használható, minden esetben gyári alapméretre készül. Külön kérésre egyedi paraméterekkel is kérhetők a hengerek: BIG BORE, egyéni illesztési hézag, 2T-nél éles sarkok/élek meghagyása, detonációs gyűrű, stb. Alakhűség 0,005 mm-en belül, felületi érdesség: Ra0,3.

Minden megjavított hengerre a felszerelésig teljes körű garancia vonatkozik!